Alla inlägg under januari 2011

Av Nalle - 30 januari 2011 15:19

Saknar fortfarande kommentarer och frågor om ord och språk, var inte blyga, utmana mig!!!

Veckans ord är ingen avancerat ord men används väldigt mycket utan att de flesta ägnar betydelsen en tanke.


Ordet är Adjö.

Synonymt med hejdå, men var kommer det i från?

Som vanligt från latin, men över franskan.

Deo (ej att förväxla med rollon) betyder i singularis bestämd form Gud på latin, på franska blir det Dieu, med prefixet a´blir det...just det, a´dieu, uttalas i prinsip som adjö.

Vad betuder det då? Jo, "åt gud" Alltså, nu ses vi inte så jag lämnar dig i guds händer.


Jämför vaja con dios (vaja=resa con= med dios = gud på spanska alltså res med gud.)

Åter till deo i kroppsvårdssammanhang, det är en förkortning av deodorant.

De=anti (ett s.k negationsprefix) odos= illaluktande, jämför odör

Alltså "mot dålig lukt"


Blir en lång blogg känner jag, men jag kan inte undanhålla er ordet parym, från latinet (vad annars:P) profumare = "att ånga över".

Jo tack, jag vet! Är ju doftöverkänslig...


Det finns olika typer av parfymer, från "midsommarnatt på Champs Elysée" för 399 kr droppen till

"Tisdagförmiddag i Alunda vägskäl" för 12 kr dunken hos Galne Gunnar.

Någon som orkat läsa hela bloggen? :)

Av Nalle - 23 januari 2011 18:58

Veckans ord:

Kanske ett något märkligt ord att ta upp, men icke desto mindre en doldis som väl inte många har funderat över vad det betyder, ordet fin.

Man säger "vad fin du är"

Fin kommer ytterst av det latinska ordet finis som betyder "slut"...

Låter kanske konstigt att kalla nogon för "slut", men jag ska förklara, härledningen är att det som är slut, klart, är fulländat!

Några besläktade ord är finess (att göra något fulländat), final...

finans (att avsluta, betala) finansiera (planera hur ett lån kan betalas, INTE att ta ett lån som felaktigt brukar avses)

Kommentera gärna eller skicka en fråga:)

Over and out från etymologiska hörnan (inte hörnet;)) 

Av Nalle - 8 januari 2011 17:07

Veckans ord.


Runka.


Ett fnissord som egentligen betyder skaka.

Äldre människor kan säga "runka inte på bordet" vilket renderar en del fniss bland yngre.

Ett "yrke" förr kunde vara sumprunkare vilket innebar att (oftast småpojkar) fick en slant för att med jämna mellanrum skaka om de fisksumpar man förvarade fångad fisk i för att den skulle hålla sig färsk.

Apropå ingenting åkte min dåvarande fru och jag förbi en borg i Tyrolen som hette RUNKELSTEIN jag var tvungen att stanna och lugna ner mig, så mycket skrattade jag   


Logik


Logik är kul, logik är humor!

Det finns dessutom många olika exempel på logik.


Bondlogik:


Tes: en ekorre har tre svansar.

Bevis: ingen ekorre har två svansar...

En ekorre har en svans mer än ingen ekorre

Härvid följer (logiskt) att en ekorre har tre svansar   


Norsk logik:


Det fyrkantiga hjulet är ganska obekvämt, så en förbättring torde då vara ett trekantigt hjul, ty det eliminerar en studs per varv. Logiskt!


oändlighet...


Antalet heltal är oänligt, eller hur? Bara att plussa på.

Men om oänligt är störst, vad händer om man ökar oändligheten?

Reela tal kan ju ha decimaler, dessutom ett oändligt antal (jämför pi)

Så om varje heltal (vars antal är oändlig) kan ha ett oändligt antal decimaler... en oändlig oändlighet, eller hur?



Får mig att utsökt tänka på en liknelse, tror den är från "Tusen och en natt"

Tänk dig en fågel som en gång vart tusende år kommer för att slipa sin näbb mot ett berg som är en mil långt, en mil högt och en mil djupt.

När berget är totalt nedslitet har en sekund av evigheten gått.

Svindlande?   


Några läsare kvar så här långt ner i svamlet? Skriv gärna en fråga till mig, svarar på ALLT!




'


Presentation


Livet.....

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Hur känner du mig?
 Motorhobbyn
 Av födsel och ohejdad vana
 Känner dig inte, snubblade bara in
 Från cybervärlden
 Kund i min butik
 Barndomsvän
 Släkt
 Övrigt

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards