Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Veckans ord igen (etymologi)

Av Nalle - 19 mars 2011 20:01

Den här gången tänkte jag prata om färger, och släktskapet mellan färgernas namn.

Jag börjar med ett extremt misshandlat ord: Krom.

Det är latin och betyder, ja, just det, färg!

På svenska ska det stavas KROM och inget annat, på engelska CHROME!

Inte crom eller crome eller chrom.

Nu till färgerna:

Jag börjar med det spretigaste, kärt barn har många namn.


Lila, förmodligen ett låneord från englskans namn på syre´n, lilac.(syrén kommer av latinska namnet syringa syringa) ett gammalt arabiskt ord för syrén är lïjâk, på franska lilas.

Färgen hette oftast gredelin förr i sverige, av franskans gridelin, gris de lin (lingrå)

Purpur som används ibland (eng. purple) kommer av grekiska ordet porphyrá, jfr porfyr

Violett slutligen av franskan med betydelsen viol, helt enkel, "viollikt"    <- lila rosetter

 

Jösses vad mycket det blev om lila...får inte plats med alla färger här, men ska kanske nämna något om vitt och svart, se´n ta andra färger nästa gång, ok? :)

 

Svart: Ett helt omöjligt ord att utreda, men likartat i samtliga germanska språk, noteras kan att fornnodiska blå då betydde svart, jämför tex danska Harald blåtand, och blåneger   

(får man säga så?)  

Engelskan har black, som på nordiska har en helt annan betydelse, en s.k betydelseväxling, från att betyda "glänsande" till (speciellt om hästar) betyda ljusgul, jämför släktskapet med blek.

Även besläktat med bläck.

Vit, vitt: Mycket svårt att etymologisera om... kan möjligen ha med vete att göra...

Kan däremot nämna att blankt egentligen betyder vitt, jfr franskans blanche, samt uttrycket blankt papper... blankt är besläktat med blinka och blänka också...

 

Nu orkar jag inte gagga mer om färger  

 

Vill rikta ett tack till de som inspirerar mig att blogga:)

Som vanligt, välkomna med frågor och kommentarer!

 

 
 
Ingen bild

Anette

20 mars 2011 02:04

Åh =) spännande. Ser fram emot att höra om fler färgers ursprung.

 
Lyllan Blogglus

Lyllan Blogglus

22 mars 2011 19:42

Onödigt vetande, men ack så intressant! Då jag jobbar tillsammans med invandrare får jag massor av konstiga frågor om det svenska språket som jag inte riktigt kan förklara för dom, för jag vet helt enkelt inte riktigt. Som tex; När använder man "eftersom" och "därför att"?

http://gasoline.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nalle - 22 januari 2013 18:35

Det har inrättats en ersättningingsnämnd för alla oss som blev vanvårdade och/eller misshandlade och utnyttjade i fosterhem och barnhem. De som beviljas får en summa av 250 000 kr Först tänkte jag inte söka för att allt kommer tillbaka när man måst...

Av Nalle - 15 maj 2012 11:45

Hej! Vet att jag varit osynlig här ett tag men funderar på att börja blogga igen, vilket ämne vet jag inte, kanske språk som ligger mig varmt om hjärtat, eller om allmän existensialism? Eller kåserier? Någon som vill se mig blogga igen? Skicka en...

Av Nalle - 9 februari 2012 22:38

Vet att det i princip inte är någon som följer min blogg så det är riskfritt att skriva av sig. Jag har i en ålder av 48 år insett att ingen del av mitt liv eller väsen är tillfredsställande. Jag har ont i hela kroppen, nacke, axlar, tennisarmbåg...

Av Nalle - 29 september 2011 19:56

Mina memoarer.   Jag föddes redan som mycket ung, och på den vägen är det…   Lite historik: Min far föddes 1926 son till en bysmed och rallare från Halland, han blev bergsprängare och åkte till Stockholm där han sprängde bergrum åt b...

Av Nalle - 21 maj 2011 19:46

 Fick ett uppslag om ortnamn och deras betydelser i en kommentar till förra bloggen och tänkte att det kan vara ett kul tema, var inte blyga, fråga om konstiga ortnamn! I dagens blogg ska jag behandla ett relativt enkelt ortnamn: Skånes fagerhult. ...

Presentation


Livet.....

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Hur känner du mig?
 Motorhobbyn
 Av födsel och ohejdad vana
 Känner dig inte, snubblade bara in
 Från cybervärlden
 Kund i min butik
 Barndomsvän
 Släkt
 Övrigt

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards