Direktlänk till inlägg 8 maj 2011

Etymologi med tema dans och show

Av Nalle - 8 maj 2011 20:03

Länge sedan jag bloggade, har inte haft någon inspiration...

Men i lördags var jag på en dansuppvisning för att se på diverse batteridöttrar och blev stött när de sa att synkron (-dans) betyder "lika".

Dags för en putt språkofil att plocka fram sanningen.

Synkron är från grekiskan där syn betyder tillsammans och kron (chronós) betyder tid, jfr kronograf (klocka) eller kronologisk (i tidsföljd) samt synonym (samma namn) eller synergi (samarbete) Alltså: samtidigt.

Andra ord man kan reflektera över är själva ordet dans som ä ett SVÅÅÅRT ord etymologiskt, finns i franska danser (fornfranska dancier) möjligen från forngermanska danson som betyder "dra omkring" Hmmm... som att dansa med mig då? Gracil som ett havande kassaskåp i motvind, typ  


Ordet show är ganska "genomskinligt" betyder alltså visa, att visa upp något, får mig att skriva några ord om spektakel, spektakulärt (ord som jag frågats om) kommer av latinets specta´re som betyder se, alltså ett skådespel, något att se på...  

Kan kanske ta upp andra "dansord" tex Jazz, rumba, etc om ni vill?

Puss och kram  

 
 
Tobias

Tobias

8 maj 2011 22:14

Förklara gärna betydelsen för följande barockdanser:

Sarabande, Gigue, Menuet, Courente och Allemande

http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se

Nalle

8 maj 2011 22:42

Oj! Tack Tobias, där fick jag lite att bita i, svaret kommer i nästa blogg, men det var ett av orden jag måste läsa på om:)

 
Hanna

Hanna

8 maj 2011 23:57

Jag har inga önskemål om några specifika ord jag vill ha upplysning angående, men däremot tycker jag att orden och deras makt är roligt och jag tycker också att det är bra med människor som är engagerade inom ett ämne de tycker är intressant och läser därför gärna mer om ord och deras betydelse i din blogg!
Bra inlägg och ha det bra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Nalle

9 maj 2011 00:08

Tackar, du är välkommen att läsa hur mycket du vill:)

 
fallen-angel

fallen-angel

9 maj 2011 09:13

Vilken härlig blogg!!! En som jag absolut ska följa!
Jag är så himlans intresserad av ord och deras betydelser i grunden- men är okunnig som få måste jag erkänna... Det har välan liksom bara fastnat på nivån "intresserad"...
Hur är det? Går det att fråga om ortsnamn också? Finns ju så otroligt många intressanta gamla ortsnamn som totalt tappat bort sin ursprungliga "betydelse" sas.
Kan du kanske till och med ge en kråkstavande ordbetydelse- intresserad amatör tips var och hur man kan få tag på litteratur och andra "sätt" att hitta betydelsen av ord?
MVH fallen-angel/ Zenitha

http://fallen-angel.bloggplatsen.se

Nalle

13 maj 2011 19:19

Hej! Ortnamnsbeydelse är en stor gren i min språkliga repetoar.
Några speciella ortnamn du undrar över? :)
Fackböcker är extremt specialicerade och dyra, jag rekommenderar biblioteket.
"googla" hör jag någon säga...men tyvärr hittar man oftast populärversioner som man dessutom kanske inte riktigt kan lita på (därmed inte sagt att man kan lita på mig;) )
Kom ihåg att ALL information på nätet ska tas med en nypa salt:)

 
Linda

Linda

21 maj 2011 12:46

På tal om ortsnamn (el snarare bynamn haha) Vet du möjligtvis vad Skånes Fagerhult kommer ifrån? Hade varit intressant att veta lite mer om byn man bor i...
Kram

http://www.minlillavraivarlden.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nalle - 22 januari 2013 18:35

Det har inrättats en ersättningingsnämnd för alla oss som blev vanvårdade och/eller misshandlade och utnyttjade i fosterhem och barnhem. De som beviljas får en summa av 250 000 kr Först tänkte jag inte söka för att allt kommer tillbaka när man måst...

Av Nalle - 15 maj 2012 11:45

Hej! Vet att jag varit osynlig här ett tag men funderar på att börja blogga igen, vilket ämne vet jag inte, kanske språk som ligger mig varmt om hjärtat, eller om allmän existensialism? Eller kåserier? Någon som vill se mig blogga igen? Skicka en...

Av Nalle - 9 februari 2012 22:38

Vet att det i princip inte är någon som följer min blogg så det är riskfritt att skriva av sig. Jag har i en ålder av 48 år insett att ingen del av mitt liv eller väsen är tillfredsställande. Jag har ont i hela kroppen, nacke, axlar, tennisarmbåg...

Av Nalle - 29 september 2011 19:56

Mina memoarer.   Jag föddes redan som mycket ung, och på den vägen är det…   Lite historik: Min far föddes 1926 son till en bysmed och rallare från Halland, han blev bergsprängare och åkte till Stockholm där han sprängde bergrum åt b...

Av Nalle - 21 maj 2011 19:46

 Fick ett uppslag om ortnamn och deras betydelser i en kommentar till förra bloggen och tänkte att det kan vara ett kul tema, var inte blyga, fråga om konstiga ortnamn! I dagens blogg ska jag behandla ett relativt enkelt ortnamn: Skånes fagerhult. ...

Presentation


Livet.....

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Hur känner du mig?
 Motorhobbyn
 Av födsel och ohejdad vana
 Känner dig inte, snubblade bara in
 Från cybervärlden
 Kund i min butik
 Barndomsvän
 Släkt
 Övrigt

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards