Direktlänk till inlägg 6 mars 2011

Etymologi på begäran

Av Nalle - 6 mars 2011 12:38

Fick en fråga på ett ords betydelse, precis det jag efterlyst:)

Ordet är avslöja

Det är ett s.k genomskinligt ord, d.v.s att det är vad det låter som.

Man drar bort slöjan, man "avslöjar" samma som t.ex avluta, avdramatisera.

Men eftersom det handlar om etymologi bör jag ta några ord om slöja, ett ord som troligen härstammar från lågtyskan, i holländskan heter det slója i betydelsen släp (bröllopssläp(?)


Det blir lite kort känner jag så vi tar ett ord till:

Jalusi.

Det är ju en ledad trägardin kan man säga, men på franka och engelska betyder också ordet avundsjuka, svartsjuka.

Det är som om ett jalusi dras över ögonen!

(franska la jalousie )

(Engelska jealousy)

Någon mer som vill ha ett ord analyserat så säg bara till:)

 
 
Lyllan Blogglus

Lyllan Blogglus

6 mars 2011 13:29

Tack så mycket =) Jag tynderade lite på om det hade med typ nunnor eller något, att om man tog av dom kläderna så hade man avslöjat dom. Men så va det ju tydligen inte..

http://gasoline.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nalle - 22 januari 2013 18:35

Det har inrättats en ersättningingsnämnd för alla oss som blev vanvårdade och/eller misshandlade och utnyttjade i fosterhem och barnhem. De som beviljas får en summa av 250 000 kr Först tänkte jag inte söka för att allt kommer tillbaka när man måst...

Av Nalle - 15 maj 2012 11:45

Hej! Vet att jag varit osynlig här ett tag men funderar på att börja blogga igen, vilket ämne vet jag inte, kanske språk som ligger mig varmt om hjärtat, eller om allmän existensialism? Eller kåserier? Någon som vill se mig blogga igen? Skicka en...

Av Nalle - 9 februari 2012 22:38

Vet att det i princip inte är någon som följer min blogg så det är riskfritt att skriva av sig. Jag har i en ålder av 48 år insett att ingen del av mitt liv eller väsen är tillfredsställande. Jag har ont i hela kroppen, nacke, axlar, tennisarmbåg...

Av Nalle - 29 september 2011 19:56

Mina memoarer.   Jag föddes redan som mycket ung, och på den vägen är det…   Lite historik: Min far föddes 1926 son till en bysmed och rallare från Halland, han blev bergsprängare och åkte till Stockholm där han sprängde bergrum åt b...

Av Nalle - 21 maj 2011 19:46

 Fick ett uppslag om ortnamn och deras betydelser i en kommentar till förra bloggen och tänkte att det kan vara ett kul tema, var inte blyga, fråga om konstiga ortnamn! I dagens blogg ska jag behandla ett relativt enkelt ortnamn: Skånes fagerhult. ...

Presentation


Livet.....

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Hur känner du mig?
 Motorhobbyn
 Av födsel och ohejdad vana
 Känner dig inte, snubblade bara in
 Från cybervärlden
 Kund i min butik
 Barndomsvän
 Släkt
 Övrigt

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards